"The 17 tracks on this album express a lot of creativity in melody line building and a fabulous acoustic guitar technique. The music is played with a lot of passion and energy and the listener is taken on adventurous musical journeys. Influenced by Brazilian, blues, pop, flamenco and classical music."
(Henk te Veldhuis
Bridge Guitar Reviews © 2007)
"De talentvolle gitarist Emiel van Dijk tekende
voor een prachtige vertolking van het Concerto de Aranjuez van Joaquin
Rodrigo, dat vele handen op elkaar kreeg."
(Nieuwsblad VAR 2005)
"Emiel
van Dijk componeert en speelt met een stijlvolle, ritmische en trefzekere
perfectie waarvan je hart sneller begint te kloppen. Voor de gitaar is
weer een nieuwe toekomst aangebroken."
((Akustik Gitarre, april 2002, Dld)
"
Er is gelukkig weer een eigenzinnig gitarist aan de horizon verschenen
die niet alleen een grote inhoudelijke bagage blijkt te bezitten maar
ook een scala aan technisch kunnen, om zijn bijzondere ideeën daadwerkelijk
uit te voeren."
(Harry Sacksioni (Fingerstyle
Gitarist/Componist, NL)
"Een
grote kwaliteit is van Dijk's gevoel voor een sterke melodie."
(Oldie-Markt maart 2002, Dld)
"Grandioze
muziek beinvloed door een verscheidenheid aan tradities: Braziliaans,
Cubaans, mediterraan, klassiek, flamenco en blues. Van Dijk's spel is
vol van bijzondere ritmes, inventieve melodieën, vasthoudende baslijnen,
en krachtige akkoord aanslagen, maar zijn fabelachtige techniek overschaduwt
nooit zijn ideeën."
(Acoustic Guitar, juni 2002, UK)
"Emiel
van Dijk kan de gitaar laten klinken als een complete band of klein kamerorkest.
De CD laat van Dijk zien als gitarist van top-klasse en veelbelovend componist
op wie een grote carrière te wachten staat."
(Jazzpodium, april 2002, Dld)
"Emiel van Dijk is een muzikale kameleon.
Probleemloos is het hem gelukt, stilistische grenzen te overschrijden
en daarbij toch steeds authentiek te blijven. Op de CD geeft hij blijk
van zijn uitmuntende kwaliteiten als componist en uitvoerend gitarist."
(GitarreHamburg.de maart 2002, Dld)
"Op
'Across the Borders' trekt Emiel alle registers open wat betreft stijlen
die hij beheerst. Of dat nu dromerig mediterraans is of vlot Midden-Amerikaans,
wereldmuziek, popachtig of klassiek, het maakt niet uit. Zelfs voor een
vurig stuk flamenco draait hij zijn hand niet om."
(Gitarist, april 2002, NL)
"De
Nederlandse gitarist Emiel van Dijk kan gerekend worden tot een van de
meest veelbelovende talenten uit de guitar-scene."
(In
Music, april 2002, Dld)
"Blueprint,
een adembenemend debuut" "Emiel van Dijk speelt naar een climax"
(Pulling
the Strings, februari 2001, NL)
This instrumental album grabbed me from the word go; Van Dijk plays with passion, creativity, virtuosity and flair, and the best tracks on Rhythm of the Guitar are truly inspirational. Van Dijk blends jazz, latin American and many other influences, and has a sense of melody which is sometimes missing from instrumental music.(Acoustic Magazine UK april 2007 Sam Wise)
"Wat opvalt bij het beluisteren van Rhythm of the Guitar is dat bij vrijwel alle 17 stukken de melodie centraal staat. Van Dijk een formidabele en gepolijste techniek, maar stelt die steeds in dienst van de muziek en niet andersom. En er zitten heel wat juweeltjes bij: het openingsstuk Jade, bijvoorbeeld, wordt gedragen door een lang uitgesponnen melodie die als vanzelf uit de begeleiding lijkt te ontstaan. Mijn favoriet is het wonderschone Unveiled Mystery waarin van Dijk een eenvoudige, maar prachtige melodie op verschillende manieren laat terugkomen. Ook het virtuoos gespeelde Musette of Babble, waarmee het album afsluit, is een geweldig stuk dat wat mij betreft zo aan het klassieke gitaarrepertoire kan worden toegevoegd. Dus? Op Rhythm of the Guitar bewijst Van Dijk een even formidabel componist als Gitarist te zijn."
(Gitarist april 2007 Michiel Roelse)